Vores kostpolitik

Som et redskab til at fastholde og formidle holdninger omkring sund kost, har skolen udarbejdet en kostpolitik. Den rigtige kost - og dermed udvælgelsen af råvarer, tilberedning og servering af maden - indgår i den bevidsthedsgørelse omkring sund levevis, som vi forsøger at skabe hos eleverne.
En morgen på Frijsenborg Efterskole starter med en frisk løbetur - så er der appetit til et god morgenmåltid.

Frijsenborg Efterskole har bronzemærket i økologi.

Bevidsthed om kostens betydning for sundheden
Hvis man ser på et langt livsforløb, har det kun begrænset betydning, hvilken mad man spiser i løbet af et år eller to. Det er det lange perspektiv, der tæller. Derfor skal skolens kostpolitik primært have det sigte at gøre eleverne bevidste om den betydning, som sund kost med de rigtige næringsstoffer har på deres sundhed og velvære livet igennem. Da vi finder denne bevidsthedsgørelse  vigtig, har skolen valgt at afsætte ekstra økonomi til for at opnå denne effekt. 

Bevidstheden hos eleverne om kostens betydning søges nået gennem følgende tiltag:

  1. Det daglige møde med en sund, varieret og velsmagende kost. 
  2. Deres egen medvirken ved fremstilling af kosten. 
  3. Undervisning om kostens sammensætning og betydning. 
  4. Gennemførelse af forskellige forsøg, der letter forståelsen af, at der er sammenhæng mellem kroppens tilstand og indtagelsen af næringsstoffer og andre stoffer. 
  5. Opsamling af deres egne erfaringer.

Råvarer
Det begynder med de råvarer, vi laver maden af. Vi vil så vidt muligt anvende økologiske produkter, idet vi mener, at mængde og arten af næringsstoffer, der findes i økologiske produkter, i kvalitet langt overgår konventionelle produkter. Såvel af prismæssige som leveringsmæssige grunde er der stadig en del af produkter, der er konventionelt fremstillet bl.a. kød. Anvendelse af økologiske produkter er desuden med til at bevidsgøre eleverne om økologi og sikre, at vi også i fremtiden kan have et bæredygtigt jordbrug og  nogenlunde rene og næringsrige produkter .
Vi bruger mindst muligt halvfabrikata af flere grunde:

  • For at undgå farve og tilsætningsstoffer 
  • For at eleverne får en viden om og forståelse for rene råvarer 
  • For at få den bedste smagsoplevelse og det størst mulig næringsindhold 
  • For at øge bevidstheden omkring årstidens danske frugt og grønt 
  • For at vide, hvad den mad, vi spiser, er sammensat af 

Mikkel Kok's egen kogebog med elevernes yndlingsopskrifter. Den kan købes i skolens lille butik ved hovedindgangen på skolen. Kogebogen er lavet af lærer og elever på skolen.

Kostens sammensætning - de energigivende stoffer
Det er vigtigt, at eleverne får viden om, hvilke stoffer maden skal indeholde og dermed hvilke råvarer, der indeholder disse stoffer.

Den kost, man indtager i løbet af en dag, skal sikre, at man får tilført den nødvendige mængde energi. Vi har brug for forskellige kulhydrater, proteiner og fedt. Desuden skal vi have tilført vitaminer, mineraler og sporstoffer. Målet er en udrensende, stabiliserende og opbyggende kost.

Tilberedning af maden
Maden tilberedes så vidt muligt fra bunden, hvorved der anvendes så lidt halvfabrikata som muligt. Eleverne er med i hele processen og udfører arbejdet sammen med en uddannet køkkenleder og en kok. 

Maden serveres og spises
Inden maden spises, præsenteres den i spisesalen af en af eleverne. Derved opnås en større respekt omkring måltidet, og der gives et signal til de øvrige elever om, at her har nogle af deres kammerater været i gang med at lave maden. Dernæst har det betydning, at der er afsat tilstrækkeligt tid til at spise maden. Dels har det betydning for fordøjelsen at man har tid og ro til at spise og dels har det sociale sammenspil omkring spisebordet betydning for hvordan manden værdsættes.

Spisetider - 6 om dagen
For at sikre en stabil blodsukkerbalance dagen igennem, må der ikke gå for lang tid mellem hvert måltid. Vi serverer derfor seks måltider om dagen: morgenmad, formiddagsservering, middagsmad, eftermiddagsservering, aftensmad og aftenservering.

Vi mener, at stabilt blodsukker er med til at sikre en bedre indlæring og en mere harmonisk adfærd. 6-tallet henviser også til sundhedsstyrelses anbefaling om at spise 600 gram frugt eller grønt om dagen. Dette betyder, at vi serverer frugt og grønt til de fleste måltider. 

Sammenfattende forsøger vi at efterleve følgende:

  • Vi bager alt vores brød selv af økologiske råvarer
  • Vi sparer på fedtstofferne og bruger de rigtige fedtstoffer: økologisk smør, økologisk, koldpresset olivenolie og økologisk koldpresset rapsolie, sidstnævnte dog kun til dressing
  • Vi begrænser brugen af pandestegning 
  • Vi tilbereder mest muligt fra bunden 
  • Vi begrænser brugen af konserves 
  • Vi serverer den varme mad til frokost og det kolde om aftenen  
  • Vi tilstræber, at der dagligt er et vegetarisk tilbud 
  • Vi serverer kun dessert i weekenderne 
  • Vi lægger vægt på, at maden er varieret, og at den harmonerer i smag, konsistens og udseende
  • Vi tilstræber et stort forbrug af grønt og et mindre forbrug af kød 
  • Vi varierer mellem bordservering og ”ta´selv” borde
  • Vi tilstræber brugen af årstidens grønsager 
  • Vi undgår smagsforstærker (det 3. krydderi) og andre kemiske aromastoffer
  • Vi forsøger at lære eleverne at bruge et stort udvalg af krydderurter og krydderier (i stedet for færdigfremstillede boullioner og sovse)   
  • Vi forsøger hele tidenat holde os ajour med nye tiltag og forskningsresultater. 
  • Vi er lydhøre overfor elevernes ønsker og ændringsforslag.
  • Og sidst men ikke mindst er vi stolte over den gode stemning og det fælles ansvar, der præger vores køkken.