Hvad er innovationsugen for noget? 

På Frijsenborg Efterskole bruger vi hvert år en uge på at fordybe os i et bestemt projekt - vi kalder det innovationsugen. En anderledes uge med innovation, kreativitet og iværksætteri på skemaet. I fællesskab med eleverne skaber vi rammerne for et fedt projekt, hvor det handler om at være nytænkende, selvstændig, nysgerrig og god til at løfte i flok. Innovationsugen kan handle om alt lige fra “hvordan tjener vi penge til en fed koncert?” til “Vores forstander er blevet kidnappet, hvordan finder vi ham?”. Gennem tværfaligt samarbejde forsøger vi at skabe en spændende uge, hvor det handler knap så meget om grammatik og afleveringer, men rigtig meget om idegenerering og iværksætteri - og vi tør godt love, det ikke bliver kedeligt. 😎

 

Hvad er innovationsugen for noget? 

På Frijsenborg Efterskole bruger vi hvert år en uge på at fordybe os i et bestemt projekt - vi kalder det innovationsugen. En anderledes uge med innovation, kreativitet og iværksætteri på skemaet. I fællesskab med eleverne skaber vi rammerne for et fedt projekt, hvor det handler om at være nytænkende, selvstændig, nysgerrig og god til at løfte i flok. Innovationsugen kan handle om alt lige fra “hvordan tjener vi penge til en fed koncert?” til “Vores forstander er blevet kidnappet, hvordan finder vi ham?”. Gennem tværfaligt samarbejde forsøger vi at skabe en spændende uge, hvor det handler knap så meget om grammatik og afleveringer, men rigtig meget om idegenerering og iværksætteri - og vi tør godt love, det ikke bliver kedeligt. 😎

Så er vi igang!

Der bliver præsenteret innovative løsninger på klimaudfordringerne til en messe for forældre og borgere i Hammel - en del af projektet i 2022.

Eksempler på hvad vi laver i innovationsugen:

'1 for alle alle for 1'
2023 - Formålet med innovationsugen er at give eleverne erfaringer med entreprenørskab, iværksætteri og lokalt samarbejde. Det er på forhånd aftalt, at dette års projekt har til mål, at eleverne skal tjene penge til en koncertoplevelse, som afholdes på skolen til foråret. Projektet vil fokusere på samarbejde med lokale virksomheder og foreninger samt privatpersoner i lokalsamfundet, som skal styrke elevernes sociale og økonomiske kompetencer. I løbet af ugen inddrages fagene matematik, dansk, verdensborgerskab samt et udvalg af linjefag og kreative fag. Der er endvidere fokus på at udvikle elevernes indsigt i FN’s Verdensmål, herunder særligt med fokus på artikel 8 om anstændige jobs og økonomisk vækst samt artikel 11 om bæredygtige byer og lokalsamfund.

Læs hele formålsbeskrivelsen her 
Og følg med online på vores Instagram og Facebook for løbende opdatering fra ugen. 

'FUS MYSTERIET'
2021 - Vi har i uge 6 på Frijsenborg Efterskole valgt at erstatte en ellers planlagt projektuge med FUS Mystery Week. Vores formål var at lave et fedt og inspirerende online-event, der for en stund ville få eleverne til at glemme corona-situationen og den adskillelse vi alle er så ærgerlige over i et år, hvor det hele bør handle om fællesskabet.

Her følger en kort intro til Mystery Week - tryk her for download af formålsbeskrivelse og opskriften til fri afbenyttelse på andre skoler.

Eleverne møder ind mandag til online morgensamling og finder ud af, at deres forstander mangler. Ingen har set ham, men da hans kone (og viceforstander) pludselig dukker op, har hun foruroligende nyheder om, at hendes mand på mystisk vis er forsvundet hen over natten. Den sædvanlige projektuge meldes nu aflyst og erstattes af FUS Mystery Week. Eleverne deles ud i små teams og skal nu løse alverdens gåder og mysterier, som skal lede dem i retning af forstanderen, og hvem der har noget med sagen at gøre. De kommende opgaver, som eleverne må igennem er inspirerede af Escape Room og Exit Games genren.   
Forud for ugens begyndelse har eleverne i grupper af fire fået tilsendt forskellige materialer og har hver fået en rolle som henholdsvis efterforsker, gruppeleder, sporhund og analytiker. Materialet ved de ikke, hvordan de skal bruge, men det er en del af ugens mange spørgsmål.

Løbende filmer eleverne en videoblog med status over forløbet, og hvad de i løbet af dagen har lært og fundet frem til.